027-249 990             info@aromdekor.fi

Tapahtuma

Hae

Inloggad som:

Uusi asiakas

Unohtunut salasana

Anna sähköpostiosoitteesi ja valitse ”Lähetä”. Saat ohjeet sisäänkirjautumiseen sähköpostitse.

MITÄ GLYKOLI TEKEE?

Aikoinaan glykolia käytettiin pääasiassa vesijäähdytteisten moottoreiden jäätymisen estämiseen. Ajan myötä glykoleista on tullut tuotteita, joilla on useita muita tehtäviä kuin vain jäätymisen estäminen. Nykyään glykoleja käytetään muun muassa korroosion ja jäätymisen estämiseen sekä kiehumispisteen nostamiseen. Eri moottorivalmistajien erilaiset vaatimukset ovat johtaneet erilaisten glykolilaatujen kehittämiseen. On tärkeää tuntea vaatimukset ja ominaisuudet, jotta voit valita oikean glykolin moottorillesi, jotta moottori toimii optimaalisesti ja sen käyttöikä on pitkä.  

KAVITAATIO

Moottoreissa voi esiintyä kavitaatioksi kutsuttua ilmiötä. Se on ilmiö, joka aiheuttaa kaasun muodostumisen nesteeseen. Kun kaasu palaa nopeasti nesteeksi (luhistuu), se voi aiheuttaa moottorivaurioita. Korkealaatuinen glykoli estää kavitaatiovauriot.

MITÄ ON KORROOSIO?

Korroosio tarkoittaa "rikkisyöpymistä". Kemiallisesti korroosio on metallin ja hapen välinen reaktio.  Moottorit sisältävät monia eri metalleja, kuten alumiinia, kuparia, rautaa, terästä, messinkiä jne., ja ovat siksi erityisen alttiita korroosiolle. Riittävän korroosiosuojauksen varmistamiseksi jäähdytinjärjestelmän tulisi sisältää vähintään 33 % glykolia. Se tarjoaa riittävän korroosiosuojauksen sekä suojaa halkeamiselta ja bakteerikasvulta.  

VETTÄ, IHAN TAVALLISTA VETTÄ, EIKÖ NIIN?

Glykolia laimennettaessa on tärkeää, millaista vettä käytetään. On parasta käyttää niin sanottua deionisoitua vettä. Se on vettä, jonka suolapitoisuus on hyvin alhainen. Tavallinen vesijohtovesi on yleensä liian suolaista. Suolat, jotka voivat olla klorideja ja sulfaatteja, vahingoittavat metalleja. Jos veden suolapitoisuus on alhainen, sen sähkönjohtavuus on alhainen. Arom-dekorin deionisoidun veden (AdTechLine®-akkuvesi) sähkönjohtavuus on maks. 5 mS/m. Kunnallisen vesijohtoveden sähkönjohtavuus on usein yli 20 mS/m. Kaikki Arom-dekorin glykolit sekoitetaan deionisoituun veteen (maks. 5 mS/m).

KOLME ERI VERSIOTA

Arom-dekor Kemissä oli vuonna 2008 vain sinistä glykolia, ja silloin kuten nytkin se on BS6580:2010-standardin (BS = British Standard) mukainen. Valikoimaa on sen jälkeen laajennettu niin sanotuilla longlife- ja OEM-glykoleilla. Longlife-glykolit ovat nimensä mukaisesti pitkäikäisiä glykoleita, jotka täyttävät myös OEM-glykolien vaatimukset. OEM on lyhenne sanoista Original Equipment Manufacturer (alkuperäinen laitevalmistaja). OEM-glykolit ovat glykoleja, joita autonvalmistajat käyttävät tehtaalla autoa rakennettaessa. Arom-dekorin OEM-hyväksyttyjen longlife-glykolien valikoima kattaa lähes kaikki valmistajien standardit ja suositukset. Tekniikan nopean kehityksen ja moottoreissa käytettävien eri materiaalien käytön vuoksi on aina suositeltavaa noudattaa valmistajien käyttöohjeiden suosituksia.

KAKSI GLYKOLIN TUOTANNOSSA KÄYTETTÄVÄÄ RAAKA-AINETTA, PROPYLEENI JA ETYLEENI

Propyleenipohjaiset glykolit ovat paljon vähemmän myrkyllisiä kuin etyleenipohjaiset. Esimerkki Arom-dekor-valikoiman propyleeniglykolista on "KG Propyleeni IH". Sitä suositellaan polttomoottoreihin.

Etyleeniglykolit ovat muutoin yleisimpiä markkinoilla, ja niitä kutsutaan yleensä termillä "tavallinen glykoli". Etyleeniglykoleilla on paremmat lämmönsiirto-ominaisuudet kuin propyleeniglykoleilla, mutta niiden haittapuolena on, että ne ovat myrkyllisiä eläimille ja ihmisille.

MIKSI KAIKKI NÄMÄ VÄRIT?

Arom-dekorin valikoima sisältää glykoleja useissa eri väreissä. Erilaiset värit on kehitetty sekaannusten välttämiseksi, mutta myös siksi, että eri moottorinvalmistajat haluavat markkinoida "omia" glykoleitaan sopivina alkuperäisglykoleina.

ÄLÄ SEKOITA

Tärkein neuvo on, ettei eri glykoleita saa sekoittaa keskenään. Tämä neuvo pätee erityisesti silloin, jos on epäselvää, mitä jäähdytysnestettä moottorissa on. Silloin on parempi tyhjentää järjestelmä, huuhdella ja täyttää se uudelleen moottorin valmistajan suosittelemalla glykolilla. Jos eri glykoleita sekoitetaan, pahimmillaan glykolien eri lisäaineiden välillä voi tapahtua reaktio. Tämä voi johtaa korroosiosuojauksen heikkenemiseen tai lisäaineiden paakkuuntumiseen. Useat Arom-dekorin glykoleista ovat kuitenkin sekoitettavissa muiden markkinoilla olevien glykolien kanssa. Tämä koskee laadultaan vertailukelpoisia ja samoja raaka-aineita sisältäviä tuotteita.

MILLOIN GLYKOLI TULISI VAIHTAA?

Glykolin vaihtoväli vaihtelee, mutta yleensä se on kahdesta viiteen vuoteen glykolin tyypistä ja moottorista riippuen. Glykolin säännöllinen vaihtaminen on tärkeää hyvän ruostesuojauksen ylläpitämiseksi. Jos et ole varma autosi vaihtovälistä, ota yhteys autokorjaamoon.